Janakkalan kuntakuva -kumppanuuspöytä
Janakkalan kunta on uuden äärellä kuntahistorian suurimman mullistuksen, hyvinvointialueuudistuksen jälkeen. Minkälainen identiteetti meillä on? Miltä Janakkala tuntuu, näyttää, maistuu ja tuoksuu?
Kaikille avoimen kuntalaiskyselyn kooste.
Kumppanuuspöytä pohtii Janakkalan identiteettiä sekä sen päälle rakentuvaa ilmettä ja markkinointia. Työskentely kestää koko kevään sisältäen neljä etätapaamista (19.1.2023 klo 16:30-18:30, 16.2.2023 klo 16:30-18:30, 20.4.2023 klo 16:30-18:30 ja 11.5.2023 klo 16:30-18:30), välityöskentelyä ja kaikkia kuntalaisia koskevan kyselyn. Kumppanuuspöydän jäseninä on joukko asiasta kiinnostuneita, työskentelyyn mukaan ilmoittautuneita kuntalaisia, kunnan viestintäpäällikkö, viestintäsuunnittelija ja kulttuurituottaja, kunnan uuden graafisen ilmeen toteuttajaksi valittu mainostoimisto Precis, ilvesmaskotin piirtäjä Wallu Vaalio sekä Maahenki Oyn fasilitaattorit.
Ensimmäisessä tapaamisessa tammikuussa keskustelujen ja tehtävien myötä nousi pinnalle oheiset neljä teemaa.
Ollaan rohkeita ja upeita
Miekkamiehen mailla on pitkä ja komea historia, josta ammentaa, ritaritason touhua, jota tukee mielenkiintoiset arkeologiset löydökset. Janakkalan poluilla on kuljettu kauan, tarinoita riittää. Ehkä Janakkalasta voisi saada jatkossa ritarin arvonimen? Ei muutenkaan hissutella, löytyyhän Kalpalinnasta myös Etelä-Suomen Alpit.
Vaihdetaan näkökulmaa
Epäkohta tai ikävän näköinen paikka tai asia. Voisiko niitä kääntää vahvuudeksi? Kenties pilke silmäkulmassa. Kaikki on kuitenkin kiinni vinkkelistä, jolla asiaa tarkastelee.
Intoilu, hulluttelu
Janakkalassa on helppo hullutella, intoilla ja hurahtaa monipuoliseen tekemiseen. Näissä puheissa korostuu janakkalalaisuus toimijana; intoilijana, kyläilijänä, heppahulluna, autohommiin hurahtajana jne…
Place to be- Janakkala hyvän arjen paikkana
Voiko hyvillä palveluilla erottautua? Kun on lähellä kaikkea, on helppo mm. sähköautoilla. Voisiko liikkuvia palveluja kehittää ja näin tehdä Janakkalasta parhaan asuinpaikan? Asumisen helppouteen liittyy sijainti, palvelut ja luonto, myös kylien vahvat identiteetit.
Ensimmäisen työpajan pohdintoja Janakkalasta (PDF)
Lopputulemaa
Kunnan graafinen ilme uusittiin. Käyttöön otettiin uusi logo, uudet värit ja maisemaelementti.
Kunnan äänensävy on ystävällisin rento.
Kuntamaskotti Ilves ryhtyi puhelinmyyjäksi markkinoidakseen Janakkalan mainiota arkea. Maskotti animoitiin ja viiden videon sarjasta toteutettiin digimarkkinointikampanja.
Katso videot.
Myös Janakakkala2024- kunnan kivoin huussi -kisa ideoitiin kumppanuuspöydässä.
Työskentelyä ohjsi Maaseudun Sivistysliiton omistama Maahenki Oy
Tutustu kumppanuuspöytätyöskentelyyn.
Joutsenniemi Leena
Viestintä, markkinointi, matkailu, tapahtumat.