Hankkeet
Lukiossamme on käynnissä lukuvuonna X hanketta, jotka parantavat hyvinvointia ja antavat lisätukea pedagogisiin ratkaisuihin.
Finest Future
Janakkalan lukio on on mukana Finest Future -ohjelmassa, jossa ulkomaiset opiskelijat suorittavat kolmivuotisen lukio-opinnot suomen kielellä. Toinen ryhmä aloitti opinnot lukuvuonna 23-24. Viime lukuvuoden ryhmästä kaikki opiskelijat jatkavat opintojaan.
Lukiosilta Janakkalassa
Lukiosilta -hankkeen tavoitteena on rakentaa tukea tarvitsevalle nuorelle vakaa silta yhdeksännen luokan keväästä läpi lukio-opintojen jatko–opintoihin.
Janakkalan lukiossa toteutetaan selkeää ja tehokasta tehostetun ohjauksen mallia, jonka avulla entistä useampi opiskelija saavuttaa tavoitteensa lukio-opintojen suorittamisessa ja siirtymisessä korkeakouluopintoihin.
Osaaminen kukoistamaan
Pyrimme lisäämään lukiokoulutuksen saavutettavuutta maahanmuuttajataustaisten nuorten keskuudessa sekä etsimään uusia kouluttamista vahvistavia tapoja opinto-ohjaukseen.
Kehitämme riittävästi tuettua lukiopolkua maahanmuuttajataustaisille nuorille, jotka suorittavat lukio-opintojaan kehittyvällä suomen kielellä.
Kaikkien koti
Hanke antaa lukio-opiskelijalla mahdollisuuden kehittää kansainvälistä osaamistaan. Taitoja vahvistetaan lukion omassa toimintakulttuurissa, laaja-alaisen osaamisen toteutuksissa sekä kaikkien oppiaineiden opinnoissa. Näitä ovat esimerkiksi vuorovaikutusosaaminen, globaali- ja kulttuuriosaaminen.
Kansainvälisyys avartaa nuoren maailmankuvaa ja kokemusmaailmaa. Huomiota kiinnitetään kulttuurien tuntemuksen syventämiseen. Hyödyntämällä kotikansainvälisyyttä opiskelijaa ohjataan aktiiviseen kansainväliseen toimintaan.
Hanke kehittää globaalikansalaisen asennetta, kielitaitoa, yhteistyö- ja tiimitaitoja. Se antaa mahdollisuuden kohtaamiselle, elinikäiselle oppimiselle ja luo kiinnostusta uusia mahdollisuuksia kohtaan.
Kohti kielitietoisempaa pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria
Tavoitteena on lisätä henkilöstön ymmärrystä kielitietoisesta kulttuurista ja opetuksesta. Koulutuksen jälkeen jokainen opettaja ymmärtää olevansa myös kielenopettaja oman aineensa kontekstissa. Koulutus lisää opettajien ymmärrystä monikulttuurisuuden merkityksestä oppilaitosyhteisössä. Koulutuksen kautta oppilaitoksissa osataan huomioida kulttuurinen erilaisuus paremmin kuin aikaisemmin. Koulutukseen osallistujat osaavat kokonaisvaltaisesti ja aktiivisesti moniarvoista ja antirasistista oppimisympäristöä.
Tervakosken toimipisteen valmennusprojekti
Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun järjestämä Oppimisen valmentajaksi lukioon-koulutus haastaa lukioiden opettajat luopumaan yksinoppimisen kulttuurista ja löytämään uusia motivointimenetelmiä perinteiseen lukio-opetukseen.