Vähikkälän koulun toiminta-ajatus ja järjestyssäännöt
Toiminta-ajatus
Pyrimme huomioimaan kaikki oppilaat ja antamaan heille perusvalmiuksia sekä tietoja ja taitoja jatko- opintoja ja elämää varten. Pidämme Vähikkälän koulun vahvuutena maaseutuympäristö sekä sieltä ammennettavia virikkeitä ja yhteistyötä vanhempien kanssa.
Opetusta rikastuttavat ja monipuolistavat:
- LUONTOLÄHEISYYS, LIIKUNNALLISUUS JA KULTTUURIPAINOTTEISUUS
- ELÄMYSTEN JA KOKEMUSTEN AVULLA OPPIMINEN.
Koulutyöskentelyssä painotamme:
- OMATOIMISUUTTA, YHTEISTYÖKYKYÄ JA TOISTEN ARVOSTAMISTA
Pyrkimyksiämme tukevat ja virikkeitä antavat myös kyläyhteisömme vilkas ja monipuolinen seura- ja harrastustoiminta.
“VIIHDYN VÄHIKKÄLÄN VÄLJÄMÄSSÄ “
Vähikkälän koulun järjestyssäännöt
Perusopetuslain (628/1998) määräämät oppilaan velvollisuudet:
- Oppilaan tulee osallistua opetukseen.
- Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.
Yhdessä eläminen
- Käyttäydyn kaikkia kohtaan ystävällisesti ja reilusti.
- Autan toisia tarvittaessa.
- Toimin paikan ja tilanteen vaatimalla tavalla myös koulun ulkopuolella.
- Käytän sanoja kiitos ja anteeksi sekä tervehdin toisia.
Koulussa toimiminen
- Arvostan omaa ja toisen työtä.
- Kuuntelen keskittyneesti ohjeita ja opetusta.
- Annan työskentelyrauhan.
- Liikun koulun sisätiloissa rauhallisesti ja äänenkäyttöni on kohtuullista.
- Välitunnilla pelaan ja leikin niin, että kaikilla on mukavaa
- Noudatan hyviä tapoja myös ruokailussa.
- Minulla on mukana asialliset opiskeluvälineet ja varusteet.
- Huolehdin, etten tuo kouluun vaaralliseksi luokiteltuja esineitä.
Ympäristö ja omaisuus
- Huolehdin omalta osaltani ympäristön siisteydestä ja turvallisuudesta.
- Käsittelen huolellisesti koulun omaisuutta.
- Pidän huolta koulutarvikkeista.
- Kunnioitan toisen omaisuutta.
- Käytän puhelinta ja muita omia laitteita vain opettajan ohjeen mukaan.
Vastuu
- Kannan vastuuta siten, että myönnän tekoni ja yritän ymmärtää niiden seuraukset.
- Sovitan sääntöjen vastaiset tekoni.
- Otan vastuun itsestä ja muista.
Käytännöllisenä apuna ongelmatilanteiden ratkaisemisessa on Versosovittelu ja Kivakoulu- menetelmä. Koulu käyttää tarvittaessa myös perusopetuslaissa ja -asetuksissa mainittuja kurinpitotoimia.