Sopivan uimakouluryhmän valinta
Lasten kokemukset vedestä voivat olla kovinkin erilaiset. Valitessa oikean tasoista ryhmää, on hyvä huomioida lapsen aikaisemmat kokemukset veden tuntemuksista kasvoilla, hengityksen kontrolloinnista veden tullessa kasvoille esimerkiksi laitettaessa kasvoja veteen. Arkojen lapsien kohdalla arkuuden taustalla on usein epävarmuus uusien asioiden kohtaamisesta. Myös vanhempien omalla suhtautumisella, kuten antamalla vedestä epämiellyttävä tai pelottava mielikuva, voi olla vaikutusta lapsen toimintatapoihin vedessä tai veden äärellä. Seuraavassa muutamia käsitteitä, joita käytetään uimakoulujen pääsyvaatimuksissa.
Kastautuminen
Kastautuessaan lapsi laittaa kasvot veden alle poimiakseen esimerkiksi esineen altaan pohjasta pitäen kuitenkin itse jalat altaan pohjassa. Kun lapsi tekee tämän useita kertoja leikin varjolla, voidaan päätellä kastautumisen olevan hänelle luontevaa.
Kelluminen
Kellumisessa lapsi uskaltautuu veden varaan irrottaen jalat pohjasta ja jää kellumaan liikkumatta paikalleen. Kelluntoja voi tehdä vatsallaan kasvot vedessä tai selällään kasvojen ollessa veden rajassa.
Sukeltaminen
Sukeltaessa uimari liikkuu veden alla eteenpäin koskettamatta pohjaan. Asento on joko pinnan suuntainen tai viistottain pää edellä alaspäin suuntautuva.
Alkeisuimataito
Alkeisuimataidoksi kutsutaan kymmenen metrin yhtäjaksoista uimataitoa. Kun uimataitoa arvioidaan uimakoulua varten, on hyvä käydä tarkistamassa uimataito ennen sopivan ryhmän valintaa. Jos edellisestä uimakoulusta on ehtinyt kulua aikaa, eikä uintia ole sen jälkeen harrastettu, voi opittu taito olla heikentynyt.
Miten auttaa lasta vesitaitojen opettelussa?
Olemme koonneet Lapsesta veden ystävä -vinkkisivullemme tietoa siitä, miten lapsen vesitaitojen opettelussa kannattaa lähetä liikkeelle ja mitä tarvitsee ottaa huomioon.